Programmeren in het onderwijs?

Ik zal het u al op voorhand vertellen: ik ben een grote fan van ‘De Correspondent.’ U zal hier dus vaak verwijzingen terugvinden naar deze website. (Trouwens, grote aanrader, ook als Belg, om abonnee te worden van dit nieuwsmedium. U zal er wel bij varen.)

De onderwijsspecialist van ‘De Correspondent’ is Johannes Visser. Een man die nu nog lesgeeft, maar vanaf volgend schooljaar fulltime gaat schrijven voor ‘De Correspondent. Hij doet ook veel onderzoek naar EdTech, Kortom technologie in het onderwijs.

En in dat kader publiceerde hij een artikel rond een heikele kwestie in het onderwijs. Al een tijdje gaat de luide stem op om leerlingen ook te leren programmeren. Volgens de goeroe’s zou dat de leerlingen aanzetten om allerlei vaardigheden te ontwikkelen die te maken hebben met problemen oplossen. Denk maar aan het opdelen van een probleem in kleine stukjes, logisch redeneren …

Vaardigheden die zij ‘computational thinking’ noemen.

Johannes Visser zelf zet een vraagteken bij dit alles. Lees zeker het hele artikel maar dit citaat zet al een belangrijke kanttekening:

De vraag die niet gesteld wordt: is dat computational thinking wel wenselijk? En zo ja: voor wie dan? Voor alle kinderen vanaf vier jaar? Voor kinderen in het voortgezet onderwijs? Voor leerlingen die later iets met ict willen gaan doen?

Er stoorde me nog iets aan de presentatie. Brand-Gruwel merkte op dat er maar weinig onderzoek is gedaaan naar het effect van programmeeronderwijs op de ‘algemene probleemoplossende vaardigheden’ van leerlingen.

Misschien Over algemene probleemoplossende vaardigheden schreef ik eerder dit stuk.omdat algemene probleemoplossende vaardigheden niet bestáán? Toch doet Brand-Gruwel de aanbeveling werk te maken van programmeeronderwijs, programmeeronderwijs in het curriculum in te bouwen in bèta- én andere vakken en docenten te leren programmeren.

VOLLEDIG ARTIKEL

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s