Wat gebeurt er als leerlingen zelf groepjes mogen vormen? Soort zoekt soort…

Een nieuwe studie rond groepsvorming geeft ons inkijk in het denkpatroon van leerlingen als ze zelf groepjes mogen vormen:

” leerlingen zullen vooral aansluiten bij leerlingen die op hen lijken en minder gaan voor afwijkende meningen of die veel verschillen van henzelf. Door de band zullen kinderen op zoek naar gaan medeleerlingen van hetzelfde geslacht of van dezelfde etniciteit. Ook een andere overeenkomst is opvallend in het onderzoek: ze verschillende ook van weinig qua leerprestaties.”

X, Y of Einstein?

Groepswerk is al langer populair in onderwijs, en er is behoorlijk wat onderzoek dat de effectiviteit van samenwerkend leren aantoont, maar hoe worden groepjes gevormd? Er bestaan hier veel manieren voor, maar vaak laten leerkrachten de leerlingen zelf groepjes samenstellen. Nieuw onderzoek toont dan wat er gebeurt: leerlingen zullen vooral aansluiten bij leerlingen die op hen lijken en minder gaan voor afwijkende meningen of die veel verschillen van henzelf. Door de band zullen kinderen op zoek naar gaan medeleerlingen van hetzelfde geslacht of van dezelfde etniciteit. Ook een andere overeenkomst is opvallend in het onderzoek: ze verschillende ook van weinig qua leerprestaties.

Om tijdsredenen en om er voor te zorgen dat iedereen met iedereen wel eens samenwerkt, vorm ik vaak zelf groepjes in mijn les. Soms zeer snel door mensen aan te duiden, ook vaak door bijvoorbeeld met genummerde hoofden te werken. Alles heeft zijn voor- en nadelen, zo ook…

View original post 207 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s