Deze onderzoeker vindt dat ieder kind moet programmeren

Johannes Visser van De Correspondent schrijft dit schooljaar over technologie in het onderwijs. Hij verdiept zich dan ook dezer dagen stevig in het debat rond programmeren in het onderwijs. Hij spreekt met voor en tegenstanders en binnenkort kunnen we van hem dan ook een uitgediepte en goed beargumenteerde mening lezen. Maar nu laat hij al het interview met universitair docent Felienne Hermans op u los. Zij is grote voorstander van programmeren in het onderwijs en vindt dat we, ook al is er heel weinig onderzoek over bekend, gewoon de sprong moeten wagen.

Het hele artikel kan u hier lezen.

Op de vraag waarom zij vindt dat kinderen moeten leren programmeren antwoordde ze dit:

‘Niet iedereen hoeft programmeur te worden, maar steeds meer mensen krijgen in hun werk te maken met data-analyse. Een monteur draaide vroeger schroefjes aan, maar nu kom je met je auto bij de garage en doet de monteur eerst een software-update.’

‘Ook wil je dat kinderen mee kunnen praten over het nieuws. Het nieuws is één groot softwarebulletin: Russische hackers in Amerika, Airbnb. Om mee te praten moeten kinderen iets van de context snappen.’

‘Meisjes van een jaar of acht, negen, zeggen al: ik denk niet dat ik kan programmeren’‘En programmeren is een manier om je te uiten. Een paar jaar geleden maakte een vader een game toen hij zijn kind verloor aan kanker. In het spel moet je steeds kiezen: nog een keer chemo? Een nieuw apparaat proberen? Het interessante is: wat je ook kiest, het kind gaat toch dood. Je kan iets ‘van je af’ programmeren.’

Foto: Manchester Daily Express / Getty

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s