Classcraft in de praktijk: Deel 1

De eerste maanden liggen achter ons. Het eerste rapport is uitgedeeld en de eerste klassenraden zijn achter de rug. Kortom het schooljaar is nu echt begonnen.

U herinnert zich misschien nog aflevering 2 van onze podcast die draaide rond het spel ‘Classcraft’. Een online educatieve variant van World Of Warcraft waarbij de leerlingen een avatar maken en daarmee XP-punten kunnen verdienen om zo krachten te verzamelen of HP-punten kunnen verliezen en zo een straf krijgen. Eigenlijk een simpel systeem van straffen en belonen maar dan in de vorm van een cool spel dat aansluit bij de leefwereld van de leerlingen.

Ik ben dit concept nu al een kleine maand aan het uitproberen in een klas in de b-stroom. Hoe loopt dat nu? Wel…

Laat ons beginnen met een mea culpa. Ik heb het in het begin zeer fout aangepakt. De opstart liep door zowel logistieke als pedagogische redenen helemaal mis. Ik was niet goed voorbereid, was de helft van de papieren met de inloggegevens kwijt en was nog niet helemaal goed mee met het spel.

Die eerste twee zijn mijn fouten. En een raad aan iedereen. Wees goed voorbereid als je dit spel uitrolt in de klas. Doe het misschien zelfs in stappen. Anders heb je 50 minuten lang een twintigtal ogen die naar je staren alsof je in de klas een koe staat te melken.

Dat laatste, hoe het spel nu eigenlijk werkt, is een van de mankementen van het spel zelf. Het zit in het begin wat raar in elkaar. Het kan op dat vlak nog veel verbeteren qua gebruiksvriendelijkheid. Er is niet echt een modus waar je in kan gaan om alles uit te leggen, je hebt wel filmpjes (maar die zijn in het Engels, sommige zijn ondertiteld) en je wordt ook niet echt overladen met informatie. Als je de spelregels downloadt, dan krijg je een summiere uitleg. Maar bijvoorbeeld een uitleg waarom je als leerling voor magiër/krijger of genezer moet kiezen, is erg moeilijk te vinden. Uiteindelijk ontdekte ik dat als je wat verder doorklikt, je wel wat info krijgt, maar dat was dus compleet onduidelijk voor mij (en mijn leerlingen). Het spel is ook echt complex om uit te leggen, zeker aan de nog jonge leerlingen. Je hebt drie verschillende waarden. Elke waarde staat voor iets specifieks en dat uitleggen aan leerlingen is niet gemakkelijk. Eenmaal je vertrokken bent, en je de basis snapt en uitgeprobeerd hebt, is het allemaal niet moeilijk en is het eigenlijk zeer rechtlijnig. Alleen mag je dus niet de fout maken waarbij je uitgaat dat je leerlingen, omdat ze dagdagelijks met games omgaan, hier wel direct mee weg zijn. Ik heb het, ook de lessen daarna, nog vaak moeten uitleggen hoe die verschillende waarden werken.

c274a368be83497c183769b16a104708

Goed, dus na een woelig begin, beet ik toch door en begonnen we met het spel. In het begin zag ik veel grote ogen en weinig begrip. Maar al doende leert men, dus al doende leerden ook de leerlingen waarvoor XP, HP en GP nu eigenlijk staan en wat ze daar nu juist mee kunnen doen. En warempel, sommige zijn echt mee. Sommige vragen me om queesten te maken, om nog eens uit te leggen welke kracht ze nu juist hebben en of ze die nu echt mogen gebruiken. En ja hoor, de voorbije toetsen zijn er al enkele leerlingen die met hun krachten al eens een antwoord op de toets hebben gevraagd. Binnenkort gebruikt misschien wel iemand zijn ‘teleportatie’ (verwisselen van plaats voor 1 lesuur) of ‘heiligheid’ (vijf minuutjes muziek in de klas door een liedje te mogen opzetten).

Maar er zijn ook leerlingen die er niet zo mee bezig zijn, en ik zie nog veel leerlingen voor wie het het petje te boven gaat. Weinig tot geen leerlingen zijn thuis bezig met Classcraft, dus vaak moet ik voor hen, tijdens de les,  hun krachten activeren of aankopen. Wat op zich wel leuk is, want het maakt het een groepsgebeuren, maar het zou nog fijner zijn moesten de leerlingen thuis inloggen, hun avatar pimpen en hun krachten beheren. Maar goed, stap voor stap.

Iets wat je zeker moet doen met Classcraft, of wat ik toch zo aanvoel, is het spel modificeren naar jouw klas en gewoontes. Als je het spel start, zitten er standaard heel veel krachten en straffen in, ingevoerd door het systeem. Je kan die wijzigen. Waarom? Elke leerkracht geeft op zijn eigen manier les en sommige krachten zijn dan ook niet van toepassing op jouw les. Ik geef zelden huiswerk in mijn klas. Dus de kracht ‘de leerling mag de taak een dag later indienen’ is dus eigenlijk niet van toepassing. Ook sommige waarden moet je wat aanpassen. En dat kan je ook allemaal doen gedurende het spel.  Zo veranderde ik net enkele krachten (vanaf nu kunnen de leerlingen de kracht verdienen om zelf hun groepjes samen te stellen bij een groepswerk) en werd het aantal actiepunten dat leerlingen moeten inzetten om de kracht ‘jacht’ te gebruiken, stevig verhoogd. En waarschijnlijk zal ik blijven aanpassen, maar dat houdt het spannend en maakt dat het spel, meer en meer, ingeslepen wordt, in mijn manier van lesgeven en in de dynamiek van de groep.

Misschien even vertellen over het allerleukste in Classcraft? Dat is aan het begin van elke les, de willekeurige gebeurtenis. Elke les is dat het eerste wat we doen. We openen Classcraft en laten dan de ‘Ruiters Van Vay’ los op de leerlingen. Er wordt dan een willekeurige gebeurtenis gegenereert (geen paniek, ook die kan u zelf invoeren/aanpassen/toevoegen). Zo moest ik als spelleider al eens een liedje zingen, werd ik al eens een hele les aangesproken als kapitein, kreeg een leerling zomaar uit het niets 1000(!) XP, moesten er leerlingen de hele les rechtstaan (ze mochten gaan zitten maar kregen dan geen extra XP. En volhouden dat deden ze, tot het belsignaal!) en werden de leerlingen verplicht om elkaar heel de tijd aan te spreken met ‘mijnheer’ of ‘mevrouw’. Kortom, de ‘Ruiters Van Vay’ zijn kleine simpele dingen die je les altijd een beetje cachet geven. Het maakt het altijd een paar seconden spannend en dan heb je ofwel iemand (of een aantal personen) die XP winnen of HP verliezen, of er gebeurt iets grappig waardoor de les een extra humoristische noot krijgt. Ook hier is het wederom het motto: pas aan, voeg toe en steek er een persoonlijke noot in die past bij jou en de klas.

Schermafbeelding 2017-09-29 om 22.03.25

 

Maar goed, hoe werkt dat nu op mijn lesgeven? Wel, eigenlijk minimaal, het verandert eigenlijk zeer weinig. Je geeft les zoals in elke andere les. Je geet individueel werk, groepswerken, onderwijsleergesprekken … Soms koppel je daar XP-punten aan, soms niet. Het is vooral op gebied van klasmanagement een aanwinst. Het motiveert zeker bepaalde leerlingen. Sommige heel open die letterlijk bij elke vraag proberen hun vinger tot aan het plafond in de lucht steken. Bij andere wat subtieler, maar ook zij turen naar het scherm als de statistieken van de hele klas getoond worden. Het motiveert, maar het helpt me ook de klas onder controle houden. Alleen al de vermelding van puntenverlies, is voldoende om iedereen in het gareel te houden. Wat er voorlopig, hout vasthouden, voor zorgt dat ik nog maar een paar keer op de rode min-knop heb moeten drukken.

Schermafbeelding 2017-09-29 om 22.18.00

Je moet het spel ook durven loslaten. Soms is het het dingetje te veel. Je kan niet een groepswerk leiden, de leerlingen helpen met hun vragen en dan ook constant punten geven op Classcraft. In dat soort lessen laat ik het spel gewoon voor wat het is. De willekeurige gebeurtenis sla ik nooit over en op het einde van de les geef ik, als ze goed gewerkt hebben, ook altijd alle leerlingen wat XP mee als beloning.

Kortom je moet modificeren, reageren en kritisch blijven tegenover Classcraft. Het moet een deel worden van je les, iets kleins erbij. Classcraft zelf meent dat je per les, in totaal, maar vijf minuten spendeert aan Classcraft.

Het zal een uitdaging zijn om dit spel tot in juni interessant te houden en de meerwaarde ervan te behouden. Maar wat is er nu niet leuker dan een uitdaging?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s