The Curse of Knowledge

“ik heb het gevoel dat mijn leerlingen/studenten elk jaar dommer worden.”

Een uitspraak die me telkens weer tegen de borst stuit want er is op zich geen enkel (wetenschappelijk) bewijs voor. Maar hoe komt dat dan toch? Want dat gevoel overvalt elke leerkracht op een gegeven moment wel eens.

In zijn nieuwe boek ‘Klaskit‘ haalt Pedro De Bruyckere een verklaring aan: de “curse of knowledge”

Ik citeer even een stukje uit het boek om het geheel te duiden:

“De curse of knowledge is een denkfout- ook wel een voorbeeld van wat een cognitieve bias genoemd wordt- waarbij je als je spreekt met een andere persoon, je er onbewust van uitgaat dat deze dezelfde achtergrond heeft als jij en dus automatisch begrijpt wat jij aan het vertellen bent.”

Of zoals de Amerikaanse natuurkundige Carl Wieman het omschrijft:

“It is the idea that when you know something, it is extremely difficult to think about it from the perspective of someone who does not know it.”

Elk jaar als jij als leerkracht jouw vaak geeft, word jij een nog betere expert in je vak. Terwijl de leerlingen eigenlijk telkens op hetzelfde niveau binnenkomen in de klas. De afstand tussen jouw expert-zijn, jouw vakkennis en de vakkennis van de leerlingen wordt dus elk jaar groter. Dus wat in het begin van jouw onderwijscarrière misschien nog geen domme vraag leek van een leerling, kan dat tien jaar later wel zijn. Niet omdat die leerling dommer is geworden, maar jij veel slimmer.

 

P.S.: Het boek ‘Klaskit’ is een echte aanrader! Waarom? Beluister onze podcastaflevering met Pedro De Bruyckere!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s