Hoe evolueert het lezen van onze lagere schoolkinderen? #PIRLS

Vandaag is het PIRLS-rapport uitgebracht waarin onderzocht wordt hoe het staat met de leesvaardigheid van leerlingen in het vierde leerjaar.
Het is voor Vlaanderen geen positief rapport geworden.
Onderwijsexpert Pedro De Bruyckere liet al even zijn licht schijnen op dit rapport. Het aantal lezers dat het hoogste niveau haalt in het lezen is gedaald, ook het niveau daaronder daalt spectaculair.
Ook het ontspannend en vrijblijvend lezen krijgt een knauw. Leerlingen geven aan dat ze minder graag lezen.

Meer vindt u in het artikel van Pedro De Bruyckere.

X, Y of Einstein?

Vandaag is PIRLS gepubliceerd, de vijf-jarige internationale vergelijking van het lezen van kinderen in ons vierde leerjaar. We sloegen de vorige ronde over, waardoor we de cijfers voor Vlaanderen moeten vergelijken met 10 jaar eerder. En het nieuws is niet goed. Het aantal lezers die het hoogste niveau behaalden, ging terug van 7% in 2006, naar 4% in 2016. Het niveau daaronder werd in 2006 nog door 49% behaald, in 2016 is het nog 35%. Het aantal leerlingen die zelfs het laagste niveau niet behalen, steeg van 1% naar 3%.

De komende dagen zal je misschien verschillende verklaringen horen, maar voor wie denkt dat het door de vele schermen komt: nee. Meer nog, in de meeste deelnemende landen zien we net een verbetering van het lezen.

Wat wel opvalt is dat de Vlaamse (en Nederlandse) leerlingen minder vaak aangeven dat ze graag lezen en graag lezen gaat gepaard…

View original post 190 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s