Wat betekenen de demografische voorspellingen van het Federaal planbureau voor onderwijs?

Het debat rond de inschrijvingen in scholen laait weer hoog op. Het debat situeert zich op verschillende lagen. Capaciteitsgebrek, dubbele contigenten, enz..
Pedro De Bruyckere ging even kijken naar de cijfers omtrent demografie en probeert daaruit enkele conclusies te trekken voor wat dat betekent voor het onderwijs.

X, Y of Einstein?

Gisteren publiceerde het Federale Planbureau demografische voorspellingen voor ons land voor de komende 52 jaar, de VRT maakte deze samenvatting. Nu, de toekomst voorspellen is altijd moeilijk en het zijn prognoses die wellicht altijd wel licht tot erg anders kunnen verlopen. Maar toch zijn er een paar relatief veilige gokken te maken, en die zullen een grote invloed hebben op het leven van onze kinderen en op onderwijs.

Laten we eerst en vooral kijken naar de evolutie van het aantal kinderen en jongeren in ons land de komende jaren:

Dit zijn natuurlijk geen absolute cijfers, maar proporties binnen de totale bevolking die in het geheel stijgt. Die stijging komt echter vooral omdat we collectief langer leven. Het Planbureau ziet wel een toename van het geboortecijfer in de toekomst, maar eerlijk? Dit is de voorspelling waar ik zelf het meest vragen bij heb, ik vind bijvoorbeeld 1.9 als cijfer…

View original post 400 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Mogelijk gemaakt door WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: